Leggyakoribb kérdések

Mi okozza a fájdalmat a kopott térdben?

Az érintett ízület fájdalmát az ízület gyulladása okozza.  A kopás végül az ízületi porc teljes eltűnését eredményezi. Ez a folyamat a fájdalom állandósulásával, az ízületi merevséggel, a mozgástartomány beszűkülésével, az ízület deformálódásával jár, mely hátrányosan befolyásolja a beteg korábbi életvitelét.

Melyek a műtét várható előnyei?

A protézis beültetés várhatóan csökkenteni fogja a fájdalmait, a mozgásai javulnak  és a terhelhetősége fokozódik.

Melyek a protézis műtéten kívül választható kezelések?

A konzervatív kezelés célja kettős egyrészt az adott állapotért felelős gyulladás megszüntetése, másrészt a porc állapotának lehetőség szerinti javítása.

A konzervatív kezelés részét képezik különböző ún. nem szteroid tartalmú készítmények használata (gyógyszer, kenőcs formájába), fizio-balneo terápia, hűtés, jegelés, különböző segédeszközök térdvédők, kinezio-tape-ek használata. Jó eredmények várhatók elsősorban tartós duzzanat esetén az ún. radio-synovectomiától (RSO kezelés).

A kölönböző porcregeneráló készítmények (tabletta vagy injekció) a porc minőségét hivatottak javítani, ennek eredményessége az ízület károsodásának mértékétől függ.

Szteroid adását az ízületbe nem javasoljuk viszont az inak tapadásához adva, rövid távon hatásosak.

Rendszeres tornagyakorlatok csökkenthetik az ízületi merevséget. A gyógytorna a gyengült izomzat megerősítésén keresztül elősegíti az ízület tehermentesítését.

Amennyiben a fenti kezelések nem vezetnek eredményre és az ízületi kopás fokozódik, mely a beteg életminőségét az általa elvárt szinten nem tudja biztosítani, a károsodott porc pótlása, a térízületi protézis behelyezése jelenti a megoldást.

Egyéb műtéti lehetőségek?

Fiatalabb kórban azon problémák megoldásával, melyek a térdízület kopását fokozzák, megelőzhető a folyamat progressziója.

Ide tartozik a térdízület instabilitását okozó és ezzel együtt a térdízület terhelését fokozó szalagsérülés ellátás. Elülső keresztszalag pótlás (LCA plasztika).

Az alsó végtag tengelyeltéréséből adódó aszimmetrikus terhelés megszüntetése a tengely korrekciójával.

A lokalizált (bizonyos mértéket nem meghaladó) porkárosodás esetén az ún. porcplasztika jelentheti a megoldást, melynek során a térdízület nem terhelő felszínéről nyert hengeres porc-csontblokkot ültetjük át a károsodott területre.

Arthroszkópos ún. kitakarítás (debridemant) eredményei bizonytalanok. A betegek egy kisebb részénél, rövid ideig (néhány hónapig) jelenthetnek könnyebbséget.

A klinikai gyakorlatban már vannak  ún. porcpótló eljárások ezek hosszútávú eredményeit még várja a szakma.

Műtétet megelőző időszak

A műtét előtt minden beteg alapos és részletes kivizsgáláson esik át. Ennek célja kettős részben a műthetőség megállapítása, részben az ún. góckutatás során annak feltárása, hogy a szervezetében valahol jelen van-e valamilyen kórokozó, mely a műtéti terület elfertőzését okozhatja. Amennyiben erre fény derül ezt a beavatkozás előtt minden esetben szanálni kell.

A műtét elvégezhető altatásban és ún. gerinc közeli érzéstelenítésben. Mindezekről az  aneszteziológus orvos határoz. A műtét során ún. LIA adásával csökkenthető a fájdalom .

A beavatkozás minden esetben antibiotikus és anti-thrombotikus védelemben történik ezen kockázatok minimalizálása céljából. A ragasztós típusú implantátum esetén a ragasztó maga is tartalmaz antibiotikumot.

A comb izomzat műtét előtti megerősítése nagymértékben fokozhatja, megkönnyítheti a rehabilitációs időszakot.

Honlap készítés